Η «προσφορά» της οικογένειας Λάτση την οκταετία 2009-2017
Με αφορμή την σημερινή αγιογραφία, που στήσανε για ακόμη μια φορά τα «πολιτικά κανίς» της αστικής τάξης, που αυτοπροσδιορίζονται μάλιστα και αριστεροί, αναδημοσιεύουμε απόσπασμα ενός άρθρου που είχαμε γράψει πριν από ένα χρόνο με τίτλο:
ΕΛΠΕ: Τα γεμάτα φέρετρα φέρνουν ρεκόρ στα κέρδη!
Το άρθρο αναδεικνύει μια ακόμα οπτική της πολύπλευρης «συνεισφοράς» της Οικογένειας Λάτση στην χώρα μας, την οποία και ξέχασαν να αναφέρουν στην σημερινή τους «φιέστα» εκείνοι που εξέφρασαν για ακόμη μια φορά τον θαυμασμό τους στον «ευεργέτη» μας…
Θα ασχοληθούμε μονάχα τα πεπραγμένα των τελευταίων 8 ετών μιας εταιρείας του Ομίλου, αφήνοντας στην άκρη τα σκάνδαλα της δωρεάς του Ελληνικού, το πως απέκτησε χρήματα στην κατοχή ο Ιωάννης Λάτσης και το πόσοι ναύτες θαλασσοπνίγηκαν για να φτιάξει… όνομα ο Λάτσης.
Η είδηση του προχτεσινού νέου εργοδοτικού εγκλήματος στις Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις Ελευσίνας των ΕΛΠΕ (Ελληνικά Πετρέλαια, Όμιλος Λάτση) ήταν η αφορμή για να ανοίξω το σημερινό θέμα:
«ΕΛΠΕ: Τα γεμάτα φέρετρα φέρνουν ρεκόρ στα κέρδη!»
«Ατυχήματα» σαν το προχτεσινό δεν συμβαίνουν πρώτη φορά στα ΕΛΠΕ της Ελευσίνας ή του Ασπροπύργου. Αντίθετα είναι πολύ συνηθισμένα και έχουν κοστίσει πολλές ζωές!
Τα ερωτήματα πολλά:
- Γιατί οι εφοπλιστές ή οι βιομήχανοι δεν τραυματίζονται ποτέ από κάποιο τέτοιο «ατύχημα»;
- Πως γίνεται οι «άτυχοι» κι οι «απρόσεκτοι» να είναι επί μονίμου βάσεως οι εργάτες;
- Μήπως η Παναγιά αγαπάει περισσότερο τα αφεντικά και βάζει το «χεράκι» της για να τα σώσει;
Δεν σκοπεύω να ντύσω τις απαντήσεις με θεολογικό μανδύα. θα προσπαθήσω όμως να αναδείξω το τι πραγματικά συμβαίνει στους χώρους δουλειάς και τον πραγματικό χαρακτήρα των «ατυχημάτων» κι ειδικότερα στα «εργατικά ατυχήματα» που συνέχεια «τυχαίνουν» στα διυλιστήρια του Λάτση.
Το χρονικό του Ομίλου Λάτση (ΕΛΔΑ, ΠΕΤΡΟΛΑ κι ΕΛΠΕ)
Το 1955, με απόφαση της τότε κυβέρνησης, υπογράφεται η σύμβαση κατασκευής του διυλιστηρίου Ασπροπύργου (ΕΛΔΑ) του πρώτου διυλιστηρίου πετρελαίου στην Ελλάδα.
To 1956 ξεκινά η κατασκευή του που συνδυάζεται με το μπάζωμα της Λίμνης των Ρειτών και τη ρύπανση της λίμνης Κουμουνδούρου. Το 1958 γίνονται τα εγκαίνια της ΕΛΔΑ.
Επί χούντας (1972) γίνεται αναγκαστική απαλλοτρίωση δύο χιλιάδων (2.000) στρεμμάτων και δωρεά (!) εννιακοσίων (900) στρεμμάτων θάλασσας στον Γιάννη Λάτση (ΠΕΤΡΟΛΑ, πρώην ΕΛΔΑ).
Το 1975 το διυλιστήριο αποκτά μόνιμη άδεια λειτουργίας αφού ως τότε λειτουργούσε με προσωρινή άδεια. Το 1979 δίνεται η πρώτη άδεια επέκτασης, η οποία όμως ματαιώνεται από τις αντιδράσεις των κατοίκων.
Τα επόμενα 13 χρόνια το περιβάλλον του Θριασίου και της Δυτικής Αττικής ολοένα κι επιβαρύνεται από τους ρύπους του διυλιστηρίου σε συνδυασμό με τις ανεξέλεγκτες επεκτάσεις της εταιρίας καθώς κι άλλων βιομηχανικών μονάδων της περιοχής.
Την 1η Σεπτέμβρη 1992, σημειώνεται έκρηξη στο διυλιστήριο με 15 νεκρούς και 10 τραυματίες και δύο χρόνια μετά (1994) το δικαστήριο αθωώνει όλους τους υπεύθυνους για το έγκλημα.
Το 1995 η ολομέλεια του ΣτΕ απέρριψε τις προσφυγές των δήμων Ελευσίνας, Μαγούλας, Μάνδρας και Νέας Περάμου ενάντια στις επεκτάσεις της ΠΕΤΡΟΛΑ (ΕΛΠΕ) δίνοντας το πράσινο φως για την υλοποίηση των σχεδίων της.
Το 1998 κατασκευάστηκε με πολεοδομικές και δασικές παρανομίες το νέο εργοστάσιο των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα κι άρχισε να λειτουργεί χωρίς να έχει εξασφαλίσει άδεια λειτουργίας.
Η «προσφορά» της οικογένειας Λάτση την οκταετία 2009-2017
Η λίστα των εργοδοτικών εγκλημάτων στα ΕΛΠΕ
Μετά το έγκλημα του 1992 που στοίχισε τη ζωή σε 15 εργαζομένους ακολούθησαν κι άλλα θανατηφόρα «ατυχήματα». Αναφέρουμε μόνο όσα έγιναν την τελευταία οκταετία:
- Σε εργασίες συντήρησης της νησίδας της ΕΚΟ (ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκη) ένα ρυμουλκό, στη διάρκεια ελιγμών, έπεσε πάνω σε τμήμα των λιμενικών εγκαταστάσεων συνθλίβοντας τον 61χρονο Γιάννη Πανάγο – 5 Ιουνίου 2009.
- Ο 28χρονος εργάτης Παναγιώτης Λίγκος, έχασε τη ζωή του όταν έπεσε στο κενό, από ύψος 5 μέτρων. Ο άνδρας – χειριστής παραγωγής στις εγκαταστάσεις των Διυλιστηρίων ΕΛΠΕ Ασπροπύργου – εργαζόταν σε πατάρι της Μονάδας 210 όπου υπήρχαν βάνες που ρύθμιζαν την είσοδο του νερού που διοχετευόταν για αφαλάτωση – 20 Αυγούστου 2009.
- Ο 42χρονος δύτης Ν. Καππές βρήκε τραγικό θάνατο μέσα σε δεξαμενή του διυλιστηρίου Ασπροπύργου. Ο δύτης, εργαζόταν σε εργολάβο, έκανε εργασίες καθαρισμού δεξαμενής νερού στον πύργο ψύξης – 31 Μάη 2010.
- ΕΚΟ ΑΒΕΕ, Καλοχώρι Θεσσαλονίκης (θυγατρική ομίλου ΕΛΠΕ). Ο Χρήστος Ξηρομερίτης τραυματίστηκε θανάσιμα, όταν χτυπήθηκε στο κεφάλι από εξάρτημα μηχανήματος που εκτοξεύτηκε με μεγάλη πίεση – 27 Ιούνη 2012.
- Ανοιξαν τα «τάπερ» την μονάδας 32 και περιέλουσαν με κοκ 4 εργαζόμενους ιδιωτικής εταιρείας που κάνει καθαρισμούς – 5 Νοεμβρίου 2012.
- Δυο τραυματισμένοι εργαζόμενοι σε εργολάβο του διυλιστηρίου ΕΛΠΕ Ελευσίνας ύστερα από φωτιά που προκλήθηκε από αυτανάφλεξη ποσότητας αργού πετρελαίου που διέρρευσε από τη νέα μονάδα Απόσταξης Κενού – 18 Μαρτίου 2013.
- Διπλό ατύχημα στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα. Το πρώτο έγινε στη μονάδα 32 όπου έπεσε καυτή πίσσα (340 βαθμών) στο πρόσωπο και στο χέρι εργάτη σε προσπάθεια απόφραξης αποστραγγιστικού σε βάνα πίεσης. Ο άτυχος άνδρας μεταφέρθηκε στο ΚΑΤ στη μονάδα εγκαυμάτων. Το δεύτερο συμβάν έγινε στη διακίνηση την ώρα που εργαζόμενος πήγε να πάρει δείγματα από δεξαμενή 19 Ιουνίου 2013.
- Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ελευσίνας. Εργάτης οδηγήθηκε στο νοσοκομείο με σημάδια εξάντλησης – 23 Ιουνίου 2013.
- Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ελευσίνας. Ο μεταλλεργάτης Β.Φ., που εργαζόταν σε εργολάβο, κατά τη διάρκεια εργασιών πάνω σε εναλλάκτη έπεσε από μεγάλο ύψος κι υπέστη σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις – 27 Σεπτεμβρίου 2013.
- Κατά τη διάρκεια εργασιών καθαρισμού φίλτρου στα Διυλιστήρια ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα, ζεστό προϊόν έπεσε πάνω σε τρεις εργολαβικούς εργάτες, με αποτέλεσμα ο ένας να υποστεί εγκαύματα στα πόδια και να μεταφερθεί στο ΚΑΤ – 11 Οκτωβρίου 2013.
- Τρεις εργαζόμενοι διακομίστηκαν με αναπνευστικά προβλήματα στο «Αττικόν», στην προσπάθειά τους να σβήσουν φωτιά που ξέσπασε σε μονάδες των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα, από διαρροή εύφλεκτου υλικού – 17 Ιανουαρίου 2014.
- Τέσσερις εργάτες νεκροί και δύο ακόμα τραυματίες. Ο Αντώνης Αβράμπος, 27 ετών, ο Χαράλαμπος Δευτεραίος, 41 ετών, πατέρας δύο παιδιών, ο Κώστας Μαγγούρας, 31 ετών κι ο Ραμαντάν Ντελιλάι, 32 ετών, βρήκαν οδυνηρό θάνατο από εκτεταμένα εγκαύματα στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο – 8 Μαίου 2015.
- Δύο ξεχωριστά εργατικά ατυχήματα στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα. Το πρώτο περιστατικό αφορά εργαζόμενο 31 ετών, που υπέστη ελαφρά εγκαύματα στο πρόσωπο. Το δεύτερο συμβάν, λίγες ώρες αργότερα 54χρονος εισέπνευσε ατμούς υδρογονανθράκων κατά τη διάρκεια εργασιών, με αποτέλεσμα να λιποθυμήσει. Και οι δύο εργαζόμενοι νοσηλεύτηκαν στο Τζάνειο Νοσοκομείο – 11 Ιουλίου 2017.
- Εργάτης αλβανικής καταγωγής τραυματίστηκε σοβαρά όταν κατά την διάρκεια εργασιών στα ΕΛΠΕ της Ελευσίνας χτύπησε στο κεφάλι από μεταλλική ντίζα μηχανής καθαρισμού βιομηχανικού εξοπλισμού. Ο εργάτης βρίκεται διασωληνωμένος με κρανιοεγκεφαλική κάκωση στη ΜΕΘ του Κέντρου Εγκαυμάτων στο Θριάσειο νοσοκομείο – 7 Σεπτεμβρίου 2017.
Συνολικός απολογισμός: 14 «ατυχήματα» με 8 νεκρούς και 21 τραυματίες σε 8 έτη
Υπάρχουν πολλές ακόμα περιπτώσεις που – από τύχη – δεν θρηνήσαμε θύματα αλλά είχαμε σοβαρά ρυπαντικά περιστατικά με επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.
Παρόλα αυτά η αστική προπαγάνδα περί υγιής επιχειρηματικότητας και του κοινωνικού προσώπου που θέλουν να εμφανίσουν τα μονοπώλια κρύβοντας επιμελώς τα εγκλήματά τους συνεχίζεται.
Τα ΕΛΠΕ λειτούργησαν με πολλά ρυπαντικά επεισόδια και με τραυματισμούς εργαζομένων.
Κατάλογος ρύπων κι εργατικών «συμβάντων» έχει δημοσιευτεί εκτός από τον Ριζοσπάστη και στον αστικό τύπο (Ποντίκι 26/4/2014) και (ΕΦΣΥΝ 8/5/2015).
Καταγεγραμμένα ρυπαντικά επεισόδια στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου κι Ελευσίνας
- 17/10/2000 – Βλάβη στο διυλιστήριο προκάλεσε ένα πυκνό μαύρο νέφος που σκέπασε το ολόκληρο το Θριάσιο Πεδίο, μέχρι τον Πειραιά. Η διακοπή του συμπιεστή αερίων είχε ως αποτέλεσμα την καύση υδρογονανθράκων στον πυρσό του διυλιστηρίου.
- 27/2/2002 – Διαρροή υδρόθειου που είχε ως αποτέλεσμα 7 εργαζόμενοι να χάσουν τις αισθήσεις τους και να μεταφερθούν επειγόντως στο Θριάσιο Νοσοκομείο, ένας από τους οποίους να εισάγεται στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας σε κρίσιμη κατάσταση.
- 13/9/2002 – Έκρηξη σε μονάδα αποθείωσης με διαρροή υδρόθειου. Από τύχη γλίτωσε ένας εργαζόμενος. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ διέψευσε τη διαρροή υδρόθειου, όχι όμως και την έκρηξη στον αγωγό.
- 5/11/2008 – Πρόσκρουση ρυμουλκού στην προβλήτα Νο ΙΙ του διυλιστηρίου στην Ελευσίνα. Προκλήθηκε ρύπανση και απειλήθηκε έκρηξη και πυρκαγιά.
- 19/11/2008 – Κατάρρευση της οροφής της δεξαμενής πετρελαιοειδών καταλοίπων Νο 3 του διυλιστηρίου ΕΛΠΕ Ελευσίνας με αποτέλεσμα να διαρρεύσει το περιεχόμενο (slops) στις λεκάνες της δεξαμενής. Από τύχη δεν εκδηλώθηκε φωτιά από τους αέριους υδρογονάνθρακες που συσσωρεύτηκαν.
- 26/1/2009 – Θραύση βραχίονα φόρτωσης στην προβλήτα Νο Ι (ΕΛΠΕ Ελευσίνας) κατά τη διάρκεια εκφόρτωσης πλοίου με ντίζελ. Προκλήθηκε εκτεταμένη θαλάσσια ρύπανση και εκτέθηκε σε κίνδυνο η εγκατάσταση.
- 4/5/2009 – Διαρροή αργού πετρελαίου από τον Αγωγό 16 ιντσών Πάχης – Ελευσίνας – Ασπροπύργου εντός της εγκατάστασης της Πετρόλα βόρεια της ανατολικής γέφυρας των σωληνοδιαδρόμων.
- 3/7/2009 – Θραύση βραχίονα φόρτωσης στην προβλήτα Νο ΙΙ (ΕΛΠΕ Ελευσίνας) κατά τη διάρκεια φόρτωσης δεξαμενόπλοιου με ντίζελ. Προκλήθηκε εκτεταμένη ρύπανση και τέθηκε σε κίνδυνο η εγκατάσταση.
- 28/9/2012 – Μεγάλη διαρροή από δεξαμενή Νο 40 (ΕΛΠΕ Ελευσίνας). Ντίζελ έπεσε στη θάλασσα. Η πετρελαιοκηλίδα μετατοπίστηκε στις ακτές της Σαλαμίνας (Μπατσί).
- 31/10/2012 – Τρεις απανωτές φωτιές, στις 3.40 μμ, στις 5.15 μμ και στις 5.40 μμ αντίστοιχα, στις μονάδες 33-34 (ΕΛΠΕ Ελευσίνας) και οι συναγερμοί ακούστηκαν στην πόλη.
- 26/7/2013 – Ύστερα από δυσλειτουργία της μονάδας καταλυτικής πυρόλυσης FCC (U-4100) του διυλιστηρίου, εκατοντάδες τόνοι καπνού απελευθερώθηκαν στην ατμόσφαιρα.
- 10/9/2013 – Ξεσπά μεγάλη φωτιά στην μονάδα καταλυτικής αναμόρφωσης νάφθας (U-3300) του διυλιστηρίου. Χιλιάδες τόνοι καυσαερίων απελευθερώθηκαν στην ατμόσφαιρα. Τα ΕΛΠΕ δεν εξέδωσαν καμία ανακοίνωση για το συμβάν.
- 12/6/2014 – Μεγάλη ποσότητα ρύπων διοχετεύτηκε στην ατμόσφαιρα, από καύση υδρογονανθράκων στους πυρσούς του διυλιστηρίου, εξαιτίας μπλακ άουτ. Πυκνοί μαύροι καπνοί γίνανε ορατοί σε Χαϊδάρι, Σχιστό.
Κέρδη – ρεκόρ για τον Όμιλο των ΕΛΠΕ στο πρώτο εξάμηνο του 2017
Και μετά από τα παραπάνω στοιχεία έρχεται και το κερασάκι στην καπιταλιστική μας τούρτα, που αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο πως οι αστοί προκειμένου να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν την κερδοφορίας τους είναι ικανοί να χρησιμοποιήσουν τις πιο σιχαμερές μεθόδους.
Νέα αλματώδη άνοδο συνεχίζουν να καταγράφουν τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ στο πρώτο πεντάμηνο του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΛ.ΠΕ κ. Ευστάθιος Τσοτσορός.
Σε σύγκριση με το πρώτο 5μηνο του 2016, έτος που ήταν για τον Όμιλο η χρονιά των ιστορικών ρεκόρ, σε κέρδη, παραγωγή κι εξαγωγές- κατά το πρώτο 5μηνο του 2017 τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα €386 εκατ. αυξημένα κατά 40,3%.
Τα καθαρά κέρδη παρουσίασαν άνοδο 126% στα €156 εκατ., η παραγωγή αυξήθηκε εκ νέου κατά 10% και οι όγκοι πωλήσεων κατά 14% στους συνολικά 4 εκατ. ΜΤ (Μετρικούς Τόνους), οι εξαγωγές ακολούθησαν ανάλογη πορεία με άνοδο σχεδόν 13%.
Επίλογος
Μετά από αυτά φαίνεται πια καθαρά πως οι εργάτες δεν πληρώνουν μόνο την κρίση του συστήματος, πληρώνουν και την ανάπτυξή του με την ίδια τη ζωή τους!
Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να δώσει το όνομα του Λάτση στο λιμάνι του Κατάκολου θα’ πρεπε να δώσει το όνομά του στο μόνο μέρος που ταιριάζει:
Στο Νεκροτομείο Αθηνών!