Πώς οι πλούσιοι γονείς διευρύνουν το χάσμα μεταξύ των δημόσιων σχολείων!
Έρευνα του «Observer»: «Τα σχολεία της βρετανικής ελίτ συγκεντρώνουν εκατομμύρια λίρες από τους γονείς, ενώ τα σχολεία των φτωχότερων περιοχών δίνουν τεράστιο αγώνα για ναεξασφαλίσουν χρήματα απαραίτητα για τη λειτουργία τους»
Καλοκαίρι, αλλά κάντε τον κόπο να διαβάσετε το άρθρο[1] που δημοσιεύτηκε στις 14/7 στη βρετανική εφημερίδα Guardian.
Θα σας χρειαστεί και θα το θυμηθείτε τον επόμενο καιρό, που θα αρχίσετε να ακούτε φράσεις όπως:
«Αυτονομία των σχολικών μονάδων», «ευελιξία του εκπαιδευτικού προγράμματος», «εθελοντική οικονομική ενίσχυση των σχολείων», «δωρεές και λοιπές φιλανθρωπίες»
και άλλα αντίστοιχα «γυαλιστερά».
Στην Αγγλία της Λίρας – όχι του ευρώ – δεν έχουν περάσει μνημόνια κι όλα όσα συμβαίνουν εκεί και αλλού (π.χ. ΗΠΑ) αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής που έρχεται κατά πάνω μας.
Για την ακρίβεια, έρχεται κατά πάνω στη νέα γενιά, στα παιδιά μας.
Ακολουθεί το δημοσίευμα:
Πώς οι πλούσιοι γονείς διευρύνουν το χάσμα μεταξύ των δημόσιων σχολείων!
Τεράστια ποσά συγκεντρώνονται από τους Συλλόγους Γονέων – Κηδεμόνων και Διδασκόντων στις εύπορες περιοχές ενώ την ίδια στιγμή οι διευθυντές των σχολείων που βρίσκονται σε λιγότερο ευνοημένες περιοχές εξακολουθούν να αγωνίζονται για να βρουν τα κονδύλια που χρειάζονται για τη λειτουργία των σχολείων τους.
Τα σχολεία της βρετανικής ελίτ συγκεντρώνουν εκατομμύρια λίρες μέσω δωρεών από τους γονείς των μαθητών τους, ενώ τα σχολεία όπου φοιτούν μαθητές φτωχότερων οικογενειών δίνουν τεράστιο αγώνα για να βρουν τα κεφάλαια που τους είναι απαραίτητα με αμφίβολα συχνά αποτελέσματα, σύμφωνα με μια εκτενή έρευνα της εφημερίδας Observer.
Συγκεκριμένα, οι 30 πιο επιτυχημένοι Σύλλογοι Γονέων – Κηδεμόνων και Διδασκόντων συγκέντρωσαν συνολικά 3.600.000 λίρες για τα σχολεία των παιδιών τους ενώ, την ίδια ώρα, στα σχολεία όπου το μεγαλύτερο ποσοστό των μαθητών τους προέρχεται από οικογένειες χαμηλών εισοδημάτων συνήθως δεν υπάρχουν αντίστοιχοι σύλλογοι και, όπου υπάρχουν, δεν συγκεντρώνουν παρά ελάχιστα ποσά από τους γονείς.
Οι διευθυντές των σχολείων σε ολόκληρη τη χώρα αγωνίζονται να καλύψουν τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων τους με ανεπαρκείς προϋπολογισμούς, ενώ κάποια από αυτά υποχρεώνονται να κλείνουν νωρίτερα τις Παρασκευές μη μπορώντας να ανταπεξέλθουν στα λειτουργικά τους έξοδα.
Για πρώτη φορά αποκαλύπτονται με λεπτομέρειες οι έντονες ανισότητες στη χρηματοδότηση της Παιδείας εξαιτίας των εύπορων γονέων που προσπαθούν να προστατεύσουν τα δημόσια σχολεία των παιδιών τους από τις τεράστιες περικοπές τις οποίες αναγκάζονται να υποστούν τα σχολεία των φτωχότερων μαθητών.
Σύμφωνα με την Angela Rayner, υπεύθυνη του τομέα Παιδείας του Εργατικού Κόμματος, η έρευνα του «Observer» αποκαλύπτει τον τρομακτικό βαθμό εξάρτησης της λειτουργίας των κρατικών σχολείων από τις δωρεές των ιδιωτών έπειτα από 9 χρόνια περικοπών στην Παιδεία που εφαρμόζουν οι Συντηρητικοί:
«Για άλλη μια φορά τα παιδιά των λιγότερο ευνοημένων είναι εκείνα που πληρώνουν το υψηλότερο τίμημα της λιτότητας, με αύξηση του πλήθους των μαθητών ανά τμήμα, μείωση του προσωπικού και των διδασκόντων και όλο και λιγότερη υποστήριξη προς εκείνους που τη χρειάζονται περισσότερο».
Πώς οι πλούσιοι γονείς διευρύνουν το χάσμα μεταξύ των δημόσιων σχολείων!
Ο Jules White, διευθυντής σχολείου ο ίδιος και επικεφαλής της «Worth Less? School funding campaign»[2] δήλωσε ότι προκαλούν σοκ οι δωρεές ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ή ακόμα και εκατομμυρίων λιρών που δέχονται ορισμένα δημόσια σχολεία.
Ανέφερε επίσης ότι αυτό που θα πρέπει να γίνει στα δημόσια σχολεία είναι να μεγιστοποιηθούν οι ευκαιρίες για κάθε μαθητή και όχι να δημιουργείται ένα σύστημα «εχόντων και μη εχόντων».
Όμως, εξαιτίας της απαράδεκτης υποχρηματοδότησης του εκπαιδευτικού συστήματος στο σύνολό του, πολλοί εύποροι γονείς προσπαθούν να βοηθήσουν την κατάσταση.
Οι συνέπειες όμως είναι δυσάρεστες.
Οι ανισότητες στη χρηματοδότηση μεταξύ των διαφόρων δημόσιων σχολείων γίνονται ακόμα πιο έντονες και καταδικάζουν κάποια παιδιά σε ακόμα πιο μειονεκτική θέση.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι 30 πρώτοι σε συγκέντρωση χρημάτων Σύλλογοι βρίσκονται στην πλειοψηφία τους στη νοτιοανατολική Αγγλία.
Κανένας δεν βρίσκεται στον Βορρά, οι μισοί απ’ αυτούς βρίσκονται στο Λονδίνο και οι 9 σε διάφορα σημεία στα νοτιοανατολικά.
Η πλειοψηφία των σχολείων στα οποία ανήκουν αυτοί οι Σύλλογοι έχουν αξιολογηθεί με «άριστα» και τα υπόλοιπα με «λίαν καλώς».
Έξι από αυτά συγκέντρωναν περισσότερες από 100.000 λίρες ετησίως για τα λειτουργικά τους έξοδα.
Μετά από ανάλυση των σχολικών τραπεζικών λογαριασμών αποκαλύφθηκαν ακόμα πιο ακραία παραδείγματα ιδιωτικών δωρεών απ’ ευθείας στα σχολεία παρακάμπτοντας τους Συλλόγους.
Κάποιοι σχολικοί τραπεζικοί λογαριασμοί έλαβαν πάνω από ένα εκατομμύριο λίρες μέσω απ’ ευθείας δωρεών από φιλανθρωπικούς φορείς, γονείς και εταιρείες.
Το σχολείο «Cardian Vayghan Memorial», ένα Καθολικό σχολείο αρρένων στο Holland Park στο δυτικό Λονδίνο, συγκέντρωσε 631.770 λίρες από δωρεές γονέων, αποφοίτων και άλλων ευεργετών.
Ο διευθυντής του σχολείου δήλωσε:
«Έχουμε περιέλθει κι εμείς, όπως όλα τα δημόσια σχολεία, σε μια αδιανόητη κατάσταση εξαιτίας της κρατικής υποχρηματοδότησης.
Πρέπει να αντιμετωπίσουμε όχι μόνο τις περικοπές αλλά και το αυξανόμενο κόστος του προσωπικού, συμπεριλαμβανομένων των επιμισθίων και των μισθολογικών αυξήσεων, την αύξηση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών εισφορών και, φυσικά, τον πληθωρισμό.
Η επιλογή ήταν δύσκολη. Έπρεπε ή να περικόψουμε τις εκπαιδευτικές παροχές μας ή να αντλήσουμε κεφάλαια. Εμείς επιλέξαμε το δεύτερο, για να διευκολύνουμε το πρώτο».
Εδώ και πέντε χρόνια ο συγκεκριμένος διευθυντής ζητά από τις οικογένειες να δωρίζουν χρήματα στο σχολείο εθελοντικά και σε τακτική βάση και δηλώνει ότι το 60% των οικογενειών των μαθητών του το πράττουν.
«Το σχολείο χρειάζεται αυτά τα επιπλέον κεφάλαια για να καλύψει τα λειτουργικά του έξοδα και να αποφύγει τις απολύσεις των εκπαιδευτικών».
Πώς οι πλούσιοι γονείς διευρύνουν το χάσμα μεταξύ των δημόσιων σχολείων!
Από τα σχολεία που συγκέντρωσαν τις περισσότερες δωρεές μέσω των Συλλόγων, μόνο το 5% των μαθητών τους κρίθηκαν (βάσει κοινωνικών κριτηρίων) επιλέξιμοι για δωρεάν σχολικά γεύματα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για ολόκληρη τη χώρα ανέρχεται στο 15%.
Τα σχολεία με υψηλά ποσοστά μαθητών από οικογένειες χαμηλών εισοδημάτων συνήθως δεν έχουν Συλλόγους.
Ο «Observer» εξέτασε επίσης τα 30 δημόσια σχολεία με το μεγαλύτερο ποσοστό μαθητών που δικαιούνται δωρεάν σχολικά γεύματα, όπου δύο στα τρία παιδιά προέρχονται από μη προνομιούχες κοινωνικές ομάδες.
Τα περισσότερα από αυτά τα σχολεία βρίσκονταν στον βορρά ενώ μόνο τρία εντοπίστηκαν στο Λονδίνο.
Πολλά απ’ αυτά αξιολογήθηκαν ως «ανεπαρκή» ή ως «χρήζοντα βελτίωσης».
Μόνο 9 σχολεία δήλωσαν ότι διέθεταν ενεργό Σύλλογο ενώ περισσότερα από το 67% δεν επιδιώκουν καν να αντλήσουν χρήματα από τις οικογένειες των μαθητών τους.
Από εκείνα που διέθεταν ενεργούς Συλλόγους και απάντησαν στις ερωτήσεις μας, το ετήσιο ποσό που συγκέντρωσαν ήταν κατά μέσο όρο 1.700 λίρες για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων ενός σχολικού έτους.
Υπάρχει και ένας Σύλλογος που ονομάζεται «Friends of Queen Elizabeth’s School» (Φίλοι του Σχολείου της Βασίλισσας Ελισάβετ) στο Barnet, στο νότιο Λονδίνο, ο οποίος σε ένα χρόνο συγκέντρωσε 894.000 λίρες, περισσότερες από κάθε άλλον Σύλλογο.
Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του ποσού, δηλαδή σχεδόν οι 700.000 λίρες συμπεριλαμβανομένων των δωρεάν βοηθειών, προήλθε από κληροδοτήματα και δωρεές.
Το Queen Elizabeth’s είναι ένα γυμνάσιο όπου το 97% των μαθητών του επιτυγχάνει βαθμολογίες Α και Β στις εξετάσεις του επιπέδου Α (αντίστοιχες με τις δικές μας Πανελλήνιες εξετάσεις) ενώ μόνο το 2% των μαθητών του δικαιούται, βάση κοινωνικών κριτηρίων, δωρεάν σχολικά γεύματα.
Ένα ακόμα σχολείο «υψηλών προσδοκιών», το «Tonbridge Grammar» στο Kent, σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από τους τραπεζικούς λογαριασμούς του, έλαβε 1.100.000 λίρες από μια διαθήκη η οποία ορίζει ότι το ποσό αυτό θα χρησιμοποιείται πρωτίστως για την υποστήριξη των λιγότερο προνομιούχων μαθητών.
Ωστόσο, το ποσοστό των λιγότερο προνομιούχων μαθητών που δικαιούνται δωρεάν σχολικό γεύμα στο συγκεκριμένο σχολείο είναι μικρότερο από το 1%.
Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας δήλωσε:
«Σήμερα δίνονται περισσότερα χρήματα στα σχολεία από κάθε άλλη φορά στο παρελθόν.
Γνωρίζουμε ότι οι σχολικές μονάδες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και γι’ αυτό έχουμε εισαγάγει ένα ευρύ πλαίσιο στήριξης που τις βοηθά να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα.
Ο υπουργός έχει καταστήσει σαφές ότι καθώς πλησιάζει η επόμενη επισκόπηση δαπανών θα στηρίξει τους σχολικούς διευθυντές ώστε να διαθέτουν τα μέσα που χρειάζονται για την παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης τα επόμενα χρόνια».
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι από το 2011, σχεδόν το 0,7% των χρημάτων για την λειτουργία των σχολικών μονάδων καλύπτεται από δωρεές και δήλωσε πως όταν ένα σχολείο ζητά εθελοντικές εισφορές από τους γονείς των μαθητών του πρέπει να καθιστά σαφές ότι κανείς δεν είναι υποχρεωμένος να δωρίσει χρήματα.
Πηγή: The Guardian
Σημειώσεις:
[1]. Το άρθρο μεταφράστηκε με τη βοήθεια του Παναγιώτη Κελάνδρια (καθηγητή στο Τμήμα Μετάφρασης & Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου) τον οποίο ευχαριστώ ιδιαίτερα.
[2]. Μια κίνηση που ξεκίνησε το 2017 από τους διευθυντές πολλών υποχρηματοδοτούμενων σχολείων με στόχο την άσκηση πιέσεων προς τη βρετανική κυβέρνηση για αύξηση και δικαιότερη κατανομή των κονδυλίων για την Παιδεία.