Πίσω από τη βιτρίνα του Σουηδικού μοντέλου (Μέρος ΣΤ’)
Η τηλεοπτική σειρά «Världens bästa skitskola» (Τα καλύτερα-χάλια σχολεία του κόσμου) αποκαλύπτει τις αδυναμίες του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος, ως αποτέλεσμα μιας σειράς οπισθοδρομικών μεταρρυθμίσεων, με αφετηρία την δεκαετία του ‘90
Ο Νατανιέλ Ντέργουινγκερ, δημιουργός της σουηδικής τηλεοπτικής σειράς «Τα καλύτερα-χάλια σχολεία του κόσμου – Σχολεία Λοταρία» (Världens bästa skitskola – Lotteriet) αναδεικνύει τις αντιθέσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα της Σουηδίας.
Το 1ο και το 2ο Μέρος της σειράς αναφέρεται στην ταξική διαφοροποίηση των σχολείων, όπου αν κάποιος έχει γεννηθεί στην «σωστή» περιοχή, από «σωστούς» – πλούσιους γονείς, είναι σα να έχει πιάσει το λόττο.
Στο 3ο Μέρος αναδεικνύεται πώς τα χρήματα από τους φορολογούμενους καταλήγουν σε υπεράκτιες (offshore) εταιρείες εκτός Σουηδίας, ενώ στο 4ο Μέρος ο λόγος δόθηκε σε τρεις πρώην υπουργούς Παιδείας της Σουηδίας, για να εξηγήσουν τους λόγους της χαμηλής ποιότητα των Σουηδικών σχολείων.
Στο 5ο Μέρος γίνεται αναφορά στην περιβόητη «αποκέντρωση» και στον τρόπο με τον οποίο έγινε το πέρασμα της διοίκησης-διαχείρισης των σχολείων από το κεντρικό κράτος και το υπουργείο Παιδείας προς τους τοπικούς δήμους, το διάστημα 1989-1991.
Η Σχολική «Αγορά» της Σουηδίας
Συνεχίζουμε σήμερα με το 6ο μέρος με τίτλο: «Η Σχολική Αγορά της Σουηδίας»
Κατά την διάρκεια της φιλελεύθερης κυβέρνησης 1991-1994 του Καρλ Μπιλντ γίνονται σημαντικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις.
Αυτές είναι τα «ελεύθερα» σχολεία, το σχολικό κουπόνι και η ελεύθερη επιλογή σχολείου.
Η μια «μεταρρύθμιση» συμπληρώνει την άλλη, προκαλώντας σημαντικές διαφοροποιήσεις στην ποιότητα της εκπαίδευσης από περιοχή σε περιοχή και δημιουργώντας μια μεγάλη αγορά για ντόπιες και ξένες εταιρείες με σκοπό το κέρδος.
Ακολουθεί το βίντεο:
Πίσω από τη βιτρίνα του Σουηδικού μοντέλου (Μέρος ΣΤ’)
Συνεχίζεται με το 7ο Μέρος
Στάθης – Δ’ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής