Πίσω από τη βιτρίνα του Σουηδικού μοντέλου (Μέρος Ε’)
Η τηλεοπτική σειρά «Världens bästa skitskola» (Τα καλύτερα-χάλια σχολεία του κόσμου) αποκαλύπτει τις αδυναμίες του σουηδικού εκπαιδευτικού συστήματος, ως αποτέλεσμα μιας σειράς οπισθοδρομικών μεταρρυθμίσεων, οι oποίες είχαν ως αφετηρία την δεκαετία του ‘90
Ο Νατανιέλ Ντέργουινγκερ, δημιουργός της σουηδικής τηλεοπτικής σειράς «Τα καλύτερα-χάλια σχολεία του κόσμου – Σχολεία Λοταρία» (Världens bästa skitskola – Lotteriet) αναδεικνύει τις αντιθέσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα της Σουηδίας.
Το 1ο και το 2ο Μέρος της σειράς αναφέρεται στην ταξική διαφοροποίηση των σχολείων, όπου αν κάποιος έχει γεννηθεί στην «σωστή» περιοχή, από «σωστούς» – πλούσιους γονείς, είναι σα να έχει πιάσει το λόττο.
Στο 3ο Μέρος αναδεικνύεται πώς τα χρήματα από τους φορολογούμενους καταλήγουν σε υπεράκτιες (offshore) εταιρείες εκτός Σουηδίας, ενώ στο 4ο Μέρος ο λόγος δόθηκε σε τρεις πρώην υπουργούς Παιδείας της Σουηδίας, για να εξηγήσουν τους λόγους της χαμηλής ποιότητα των Σουηδικών σχολείων.
Συνεχίζουμε σήμερα με το πέμπτο μέρος όπου γίνεται αναφορά στην περιβόητη «αποκέντρωση» και στον τρόπο με τον οποίο έγινε το πέρασμα της διοίκησης-διαχείρισης των σχολείων από το κεντρικό κράτος και το υπουργείο Παιδείας προς τους τοπικούς δήμους, το διάστημα 1989-1991.
Μετά την δολοφονία του Ούλοφ Πάλμε το 1986 αναλαμβάνει πρωθυπουργός ο σοσιαλδημοκράτης Ινγκβαρ Κάρλσον, ο οποίος προχωρά σε ανασχηματισμό και ανοίγει την εποχή των οπισθοδρομικών μεταρρυθμίσεων.
Η οπισθοδρόμηση αυτή έγινε παράλληλα με τις αντεπαναστατικές ανατροπές του σοσιαλισμού στην ΕΣΣΔ και την ανατολική Ευρώπη και την ταυτόχρονη αποδυνάμωση των συνδικάτων κ.ο.κ
Οπως είχε πει και ο Ρόναλντ Ρήγκαν:
«Αφήστε τον ταύρο (σ.σ.: οικονομία) ελεύθερο!»
Δείτε το…
Πίσω από τη βιτρίνα του Σουηδικού μοντέλου (Μέρος Ε’)
Συνεχίζεται με το 6ο Μέρος
Στάθης – Δ’ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής