Κέρδη ρεκόρ οι Έλληνες εφοπλιστές, πληρώνουν οι ναυτεργάτες!
Όσο αυξάνεται η κερδοφορία τους τόσο πιο άγρια επιτίθενται στα εργασιακά δικαιώματα
Τα απανωτά μέτρα που παίρνει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ ενάντια στα δικαιώματα των ναυτεργατών το τελευταίο διάστημα, «εμπλουτίζοντας» συνολικά το αντεργατικό θεσμικό πλαίσιο, κατ’ εντολή των εφοπλιστών, έρχονται να αναδείξουν ότι καπιταλιστική ανάπτυξη σημαίνει κυρίως ένταση της άγριας εκμετάλλευσης των εργαζομένων από το κεφάλαιο.
Οι Έλληνες εφοπλιστές διαθέτουν το μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως, κάθε χρόνο καταγράφουν και νέα ρεκόρ σε πλοία και χωρητικότητα, ανεβάζοντας σε δυσθεώρητα ποσά την αξία του στόλου τους.
Επενδύουν διαρκώς και σε νέους τομείς, όπως είναι για παράδειγμα οι ναυπηγήσεις που δρομολογούν το τελευταίο χρονικό διάστημα είτε για να κατασκευάσουν πλατφόρμες για την εξόρυξη υδρογονανθράκων είτε για μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κλείνοντας τεράστιες συμφωνίες, όπως αυτές με τις ΗΠΑ για τη μεταφορά του LNG.
Όμως, οι εκπρόσωποι των εφοπλιστών, όπως ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμης, κάθε φορά αξιώνει και νέα μέτρα για να:
«Συνεχίσουν τα πλοία των Ελλήνων να βρίσκονται στην πρωτοπορία του παγκόσμιου μεταφορικού έργου»,
όπως ανέφερε πριν από 15 μέρες μιλώντας στο διεθνές συνέδριο «SeaNation Conference», που έγινε στο Ευγενίδειο Ιδρυμα.
Αξιώνουν δηλαδή όλο και φτηνότερο ναυτεργατικό δυναμικό, όπως και άλλα μέτρα, για να θωρακίσουν παραπέρα την ανταγωνιστικότητά τους έναντι των αντιπάλων τους (π.χ. Ιαπωνία, Κίνα κ.ά.).
Όσο αυξάνεται η κερδοφορία…
Εντελώς ενδεικτικά, σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακών πληροφοριών, στατιστικών κ.λπ. «VesselsValue», το Γενάρη του 2018η αξία μόνο του ελληνόκτητου στόλου ανερχόταν στα 99,589 δισ. δολάρια, 10 δισ. δολάρια παραπάνω από το 2ο μεγαλύτερο στόλο του κόσμου, αυτόν της Ιαπωνίας, ο οποίος αγγίζει τα 89,122 δισ. δολάρια.
Τα στοιχεία που είχαν δημοσιευτεί το Δεκέμβρη του 2017 ανέφεραν ότι η αξία του ελληνόκτητου στόλου ανερχόταν στα 97,2 δισ. δολάρια, ενώ τον Απρίλη του 2016 στα 91,1 δισ. δολάρια.
Ακόμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου Committee, που δόθηκαν στη δημοσιότητα στις 21 Μάρτη, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 63 πλοία ή 1,5% το χρονικό διάστημα από το Μάρτη του 2017 έως το Μάρτη του 2018 και μετράει πλέον 4.148 πλοία χωρητικότητας άνω των 1.000 gt (μονάδα χωρητικότητας) το καθένα.
Επιπλέον, το 2017 οι Έλληνες εφοπλιστές βρέθηκαν στην πρώτη θέση παγκοσμίως σε επενδύσεις για νεότευκτα πλοία και για την αγορά μεταχειρισμένων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου «Clarksons» και των εταιρειών «VesselsValue» και «Allied Shipbroking», που δημοσίευσε ο ναυτιλιακός Τύπος, οι Ελληνες εφοπλιστές φέρεται να επένδυσαν περισσότερα από 9,4 δισ. δολάρια.
Μέχρι τα Χριστούγεννα του 2017 είχαν αγοράσει 289 μεταχειρισμένα ποντοπόρα έναντι 4,640 δισ. δολαρίων και είχαν επενδύσει άλλα 4,690 δισ. δολάρια για την παραγγελία 104 νέων πλοίων. Οπως αναφέρεται, οι παραγγελίες αυτές σε μονάδες ξεπερνούν το 12,5% του συνόλου των παραγγελιών που έγιναν το 2017.
Όσο για τις μπίζνες που κλείνουν, είναι ενδεικτικό ότι ο όμιλος Προκοπίου έκλεισε συμφωνία για τη ναυπήγηση δύο υπεράκτιων πλωτών σταθμών υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης (LNG), γνωστών στην αγορά αυτή ως Floating Storage & Regasification Unit ή FSRU.
Αξίζει να σημειωθεί ακόμα η συνεργασία του ομίλου Χανδρή με την αμερικανική πετρελαϊκή εταιρεία «Dominion Energy Inc», η οποία διαθέτει τον 2ο μεγαλύτερο τερματικό σταθμό διαχείρισης LNG των ΗΠΑ.
…αγριεύει η επίθεση
Παρά τον πακτωλό κερδών οι εφοπλιστές απαίτησαν και η κυβέρνηση εκτέλεσε, ψηφίζοντας στις 2 Απρίλη και μάλιστα με διαδικασίες fast track, παραβιάζοντας ακόμα και τον κανονισμό του αστικού Κοινοβουλίου, νομοσχέδιο για την:
«Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2015/1794 και άλλες διατάξεις»,
με την οποία απελευθερώνει τις ομαδικές απολύσεις στα καράβια.
Σημειωτέον, την Οδηγία καταψήφισε μόνο το ΚΚΕ.
Όλα τα κόμματα, από τον ΣΥΡΙΖΑ και τη ΝΔ μέχρι τη ναζιστική Χρυσή Αυγή, τη βρήκαν θετική.
Αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, έγινε γνωστό ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έστειλε για έγκριση στις εφοπλιστικές Ενώσεις σχέδιο Υπουργικής Απόφασης με τον χαρακτηριστικό τίτλο:
«Διενέργεια μεταφορών εμπορευμάτων μεταξύ ελληνικών ηπειρωτικών λιμένων και ελληνικών νησιωτικών λιμένων ή μεταξύ ελληνικών νησιωτικών λιμένων ή μεταξύ ελληνικών ηπειρωτικών λιμένων, από πλοία που δεν έχουν δικαίωμα διενέργειας μεταφοράς σύμφωνα με το άρθρο 166 του ΚΔΝΔ, που κυρώθηκε με το ν.δ. 187/1973 […] σε περιπτώσεις ανεπάρκειας πλοίων που έχουν δικαίωμα διενέργειας μεταφοράς».
Προβλέπει τη δρομολόγηση πλοίου με σημαία τρίτων κρατών, δηλαδή «ευκαιρίας» και με μόνη… «υποχρέωση»:
«Ο ενδιαφερόμενος ή πράκτορας του υπό δρομολόγηση πλοίου να υποβάλει στις αρμόδιες αρχές έγγραφο ελάχιστης ασφαλούς στελέχωσης (safe manning document).»
Η Υπουργική Απόφαση «φέρνει» τη ναύλωση καραβιών στις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές με σημαίες ευκαιρίας και με ελάχιστη στελέχωση, που σημαίνει πρακτικά χωρίς οργανική σύνθεση και με ναυτεργάτες ανασφάλιστους,
χωρίς κανένα συγκροτημένο εργασιακό δικαίωμα και Συλλογική Σύμβαση, αυξάνοντας τους κινδύνους σε βάρος της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Σε αυτά έρχονται να προστεθούν οι αξιώσεις που προβάλλει ευθέως ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων υπερασπιζόμενος το:
«Δικαίωμα στους παλιούς ναυτικούς να μπορέσουν να πάνε στα πλοία με ατομικές συμβάσεις, το δικαίωμα στον οποιονδήποτε νέο να επιλέξει την εργασία και τους όρους εργασίας και το δικαίωμα της κυβέρνησης να πιστοποιήσει ότι δεν ισχύει πλέον η συλλογική σύμβαση.»
Να ενταθεί ο αγώνας των ναυτεργατών
Από το παράδειγμα των εφοπλιστών γίνεται φανερό πως η διατήρηση της καπιταλιστικής ανάκαμψης και κερδοφορίας σε τέτοια επίπεδα και η αύξηση των κερδών του κεφαλαίου προϋποθέτουν εργαζόμενους όλο και πιο φτηνούς,
όπως και την αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων χωρίς ημερομηνία λήξης (αμέτρητες είναι οι φοροαπαλλαγές και τα εφοπλιστικά προνόμια πληρωμένα από τη λεηλασία του λαού).
Απάντηση με 24ωρη απεργία σε όλα τα λιμάνια στις 18 Απρίλη
Με 24ωρη απεργία σε όλα τα λιμάνια της χώρας και σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, απαντούν στις 18 Απρίλη οι ναυτεργάτες στην επιχείρηση της κυβέρνησης και των εφοπλιστών να δρομολογήσουν στις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές πλοία με πληρώματα χωρίς ΣΣΕ, Κοινωνική Ασφάλιση, υπό καθεστώς σημαιών ευκαιρίας, αυξάνοντας ταυτόχρονα τους κινδύνους σε βάρος της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Η απεργία θα ξεκινήσει στις 6 τα ξημερώματα της 18ης Απρίλη και θα διαρκέσει έως τις 6 το πρωί της 19ης, ενώ η απόφαση προβλέπει προοπτική κλιμάκωσης.
Τον κώδωνα του κινδύνου σήμανε το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης που έστειλε ο υπουργός Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλής, στις εφοπλιστικές ενώσεις με πρόσχημα την ανεπάρκεια πλοίων μεταφοράς εμπορευμάτων,
προβλέπει τη δρομολόγηση πλοίων με ελάχιστη ασφαλή σύνθεση, δηλαδή με ένα λιγοστό αριθμό ναυτεργατών, ενώ δίνει το ελεύθερο στους εφοπλιστές να μην έχουν στο καράβι ούτε ένα ναυτεργάτη με συγκροτημένα δικαιώματα.
Τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, απαιτούν την απόσυρση της νομοθετικής ρύθμισης που ετοιμάζεται και καλούν τους ναυτεργάτες να δώσουν με αποφασιστικότητα τη μάχη της απεργίας απαιτώντας ΣΣΕ με αυξήσεις, επαναφορά της ΕΓΣΣΕ με κατώτερο μισθό στα 751€, κατάργηση όλων των αντεργατικών νόμων, ενάντια στη φοροληστεία, στους πλειστηριασμούς κ.ά.
Πηγή: Ριζοσπάστης