Αγία Ζώνη ΙΙ: Επλεε με πρόχειρα μπαλώματα στις τρύπες
Mε παρατάσεις πιστοποιητικού αξιοπλοίας από το υπουργείο κυκλοφορούσε το «Αγία Ζώνη ΙΙ» που προκάλεσε την ρύπανση στον Σαρωνικό
Όπως αποδεικνύεται από έγγραφο του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Υπ. Ναυτιλίας, που αποκαλύπτει o «902.gr», το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου είχε λήξει στις 27 Ιούλη και είχε λάβει παράταση για δύο μήνες.
Συγκεκριμένα, στις 26 Ιούλη δόθηκε παράταση μέχρι τις 6 Αυγούστου.
Σύμφωνα με το πρωτόκολλο αξιοπλοΐας που είχε εκδώσει στο δεξαμενόπλοιο ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων του υπουργείου Ναυτιλίας, στο πλοίο μετά από επιθεώρηση καταγράφησαν οι εξής παρατηρήσεις:
«1. ΣΕΠ: Από 11/6/2016 να διενεργηθεί τακτική Επιθεώρηση στη θάλασσα σε όλους τους τομείς. Διαφορετικά το Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης (ΓΕΠ) παύει να ισχύει.
2. Εξοπλισμού (πρώην ΕΝΕΣΠΥ): Κατά την πρώτη Επιθεώρηση μετά την 1/1/2017, να εφοδιαστεί με εγκεκριμένο σύστημα ειδοποίησης φυλακής γέφυρας (BNWAS).
3. Εξοπλισμού (πρώην ΕΝΕΣΠΥ): Μέχρι 11/04/2017 να γίνει αντικατάσταση του συρματόσχοινου καθαίρεσης της κοινής λέμβου»,
ενώ σε 4η παρατήρηση που συμπληρώθηκε αργότερα κι είναι χειρόγραφη, αναφέρεται ότι:
«Mέχρι 30/6/2017 να προσκομισθεί βεβαίωση ελέγχου των δύο αεροφιάλων εκκίνησης της κύριας μηχανής».
Το πρωτόκολλο έληξε στις 27 Ιούλη του 2017, χωρίς να αναφέρεται αν είχαν αποκατασταθεί οι παρατηρήσεις αυτές κι αν έχει γίνει εκ νέου επιθεώρηση ώστε να καταγραφούν τυχόν νέα προβλήματα.
Ωστόσο, εκδόθηκε παράταση του πιστοποιητικού έως τις 6 Αυγούστου του 2017 και στη συνέχεια «έρχεται» νέα παράταση που έληγε στις 27 Σεπτέμβρη του 2017. Η παράταση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί και το πλοίο ναυάγησε στις 10 Σεπτέμβρη, προκαλώντας την τεράστια ζημιά στο Σαρωνικό.
Χαρακτηριστικό της προσπάθειας της κυβέρνησης να συγκαλύψει τις ευθύνες της είναι η απάντηση του επικεφαλής του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, Γ. Ζήκα, ότι «το πλοίο διαθέτει πιστοποιητικά σε ισχύ και πως είχε διενεργηθεί επιθεώρηση με ικανοποιητικό αποτέλεσμα».
Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) όμως τον διαψεύδει κατηγορηματικά βγάζοντας ανακοίνωση – κόλαφο.
Η ΠΕΝΕΝ αναφέρει πως το πλοίο ήταν 45 ετών και με πολλά μπαλώματα και αναρωτιέται γιατί απουσίαζαν τα 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος.
Ακολουθεί η ανακοίνωση – καταγγελία της ΠΕΝΕΝ: Αγία Ζώνη ΙΙ: Επλεε με πρόχειρα μπαλώματα στις τρύπες
«Τεράστια και αναπάντητα ερωτηματικά δημιουργεί η βύθιση του μικρού Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» της Ναυτιλιακής εταιρίας του Θ. Κουντούρη το οποίο ήταν αγκυροβολημένο στο Βόρειο τμήμα του αγκυροβολίου Πειραιά.
Το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ) μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11.
Οι δύο Ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες. Να υπογραμμίσουμε επίσης ότι το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων.
Υπερήλικο το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ενώ σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες!!!
Επίσης η ανακοίνωση του ΥΕΝ σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει!!
Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά όπως ότι ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος!!
Ταυτόχρονα οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά κι επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας κι ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.
Σε ότι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά.
Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή, την Φρεατύδα κ.λπ.
Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε,
δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή!
Ενδιαφέρον έχει και πρέπει να σημειωθεί ότι τις ημέρες της βύθισης του πλοίου και έως χθες ο Υπουργός Ε.Ν παρέμεινε ακλόνητος στο ταξίδι του στο Λονδίνο και στις συναντήσεις του με τους εκεί εκπροσώπους του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συζητάει μαζί τους την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεών τους και περιχαρής δήλωνε από εκεί σε ραδιοφωνικούς σταθμούς ότι:
«Το ΥΕΝ έδρασε άμεσα και αποτελεσματικά» και ότι «έχει ελεγχθεί κατά 90 έως 95% η πετρελαιοκηλίδα»
ενώ μόλις σήμερα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει σύσκεψη με υπηρεσιακούς παράγοντες και άλλους φορείς, δηλαδή 4 μέρες μετά το τραγικό συμβάν.
Τα συμπεράσματα οφείλουν να τα βγάλουν ο λαός κι οι κάτοικοι της Σαλαμίνας και του Πειραιά που ένα τριήμερο βιώνουν την δυσοσμία και την καταστροφή των ακτών τους!
Η ΠΕΝΕΝ απαιτεί να γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες κυρίως για την κατάσταση στο πλοίο, τις συνθήκες και τα αίτια της βύθισής του καθώς και τους λόγους που ξέφυγε από κάθε έλεγχο η πετρελαιοκηλίδα η οποία προκάλεσε πρωτοφανή θαλάσσια ρύπανση και καταστροφή.»
Συνεχίζεται η προσπάθεια συγκάλυψης των ευθυνών από την κυβέρνηση και την εταιρεία
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλής, κατά της διάρκεια της συνέντευξης Τύπου την Πέμπτη, δεν έκανε καμία συγκεκριμένη αναφορά αν υπάρχουν ευθύνες στην εταιρεία, ενώ χαρακτήρισε «υπερβολή» ότι το καράβι αποτελούσε περιβαλλοντολογική βόμβα, παρά το γεγονός ότι έχουν μαυρίσει οι ακτές της Σαλαμίνας, του Πειραιά και της νότιας Αττικής.
Από τη συνέντευξη Τύπου επιβεβαιώθηκε ότι ο κρατικός μηχανισμός είναι γυμνός σε μέσα, εξοπλισμό κι ανθρώπινο δυναμικό, καθώς όλα επαφίενται στους ιδιώτες, τόσο στην πλοιοκτήτρια εταιρεία που έκανε τη ρύπανση – με βάση την αρχή της ΕΕ ο «ρυπαίνων πληρώνει» – όσο και στην ιδιωτική εταιρεία απορρύπανσης.
Ο Π. Κουρουμπλής παραδέχθηκε ότι μέχρι και το απόγευμα που δόθηκε η συνέντευξη, δεν είχε ξεκινήσει η απάντληση του πετρελαίου από το ναυάγιο, ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, Ν. Σαντορινιός, σε μία προσπάθεια να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, δήλωσε ότι η απάντληση θα ξεκινήσει «από λεπτό σε λεπτό»!
Αποθρασυμμένος από τη στάση της κυβέρνησης και την κάλυψη που της παρέχει, ο ιδιοκτήτης της «Αγία Ζώνη ΙΙ Ναυτική Εταιρεία» (Θεόδωρος Κουντούρης) χθες άφησε να εννοηθεί πως ναι μεν προκλήθηκε περιβαλλοντική ζημιά από το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο αλλά την επιβάρυνε κι η διαρροή από άλλο καράβι (σ.σ. εννοώντας το «Blue Star Patmos») που πέρασε ρυμουλκούμενο την ίδια μέρα από το σημείο.
Χτες, σε νέα συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό, προκλητικά ισχυρίστηκε και πάλι ότι «το πλοίο διέθετε όλα τα πιστοποιητικά αξιοπλοοίας», εννοώντας τη δίμηνη παράταση που του έδωσε το υπουργείο.
Πηγή: 902.gr