17 χιλιάδες διαδηλωτές φακελώθηκαν από εταιρεία υψηλής τεχνολογίας!
Ήταν πριν λίγες εβδομάδες, όταν η αστυνομία της Μινεάπολης ομολογούσε ανοιχτά ότι χρησιμοποιούσε την ιχνηλάτηση που εφαρμόζεται για τον εντοπισμό κρουσμάτων κορωνοϊού για να εντοπίζει διαδηλωτές.
Υπάρχουν όμως και άλλες, πιο κλασικές μέθοδοι παρακολούθησης μέσω κινητού τηλεφώνου, όπως διαπίστωσαν προς μεγάλη τους οργή 17.000 διαδηλωτές σε τέσσερις μεγάλες πόλεις (Ατλάντα, Λος Άντζελες, Μινεάπολη και Νέα Υόρκη) όπου έλαβαν χώρα διαδηλώσεις για τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ στις 29 Μάη.
Περίπου δυο εβδομάδες αργότερα, η εταιρεία υψηλής τεχνολογίας «Mobilewalla» εξέδωσε την έκθεση
«Δημογραφικά στοιχεία διαδηλωτών για τον Τζορτζ Φλόιντ. Συμπεράσματα από 4 μεγάλες αμερικανικές πόλεις».
Μέσα από μια σειρά 60 γραφημάτων, η εταιρεία έβγαλε τα ποσοστά ανδρών και γυναικών, ηλικίας και καταγωγής όσων συμμετείχαν στη συγκεκριμένη διαδήλωση.
Όλα αυτά μέσα από την εξέταση των κινητών τους τηλεφώνων, χωρίς καμία ενημέρωση και προφανώς συναίνεση από πλευράς των διαδηλωτών.
Αξιοποιώντας τα παραθυράκια του αμερικανικού συντάγματος, η εταιρεία κατέγραψε στοιχεία τα οποία δυνάμει θα μπορούσε να πουλήσει στην κυβέρνηση, η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε να τα δώσει προς αξιοποίηση στις δυνάμεις καταστολής και στις υπηρεσίες μετανάστευσης.
Μέχρι στιγμής, κανένας ομοσπονδιακός νόμος στις ΗΠΑ δεν προστατεύει από την κατάχρηση των συγκεκριμένων δεδομένων.
Τουλάχιστον αστείες ήταν οι δικαιολογίες που προέβαλε ο Ανίντια Ντάτα, o CEO της εταιρείας, για το εκτεταμένο φακέλωμα.
Αφού πρώτα ισχυρίστηκε πως το συγκεκριμένο πρότζεκτ «δεν είναι καινούριο», δήλωσε πως η συλλογή δεδομένων για τους διαδηλωτές ξεκίνησε μετά από περιέργεια (!) των στελεχών της εταιρείας και φόβους βανδαλισμού:
«Είναι δύσκολο να σας πω έναν συγκεκριμένο λόγο για τον οποίο το κάναμε αυτό. Αλλά με τον καιρό, πολλοί από μας στην εταιρεία το παρακολουθούσαμε με περιέργεια και ένα επίπεδο φόβου σχετικά με το τι γινόταν».
Ο Ντάτα ανέφερε ως αιτία αυτού του φόβου την «αντικοινωνική συμπεριφορά» κάποιων διαδηλωτών, ανάμεσά σε αυτές ότι «έσπασε η βιτρίνα ενός καταστήματος της Apple».
Πρόσθεσε πως προσπαθούσαν να καταλάβουν αν οι διαδηλωτές υποκινούνταν από «εξωτερικούς αγκιτάτορες», ιδέα που παραπέμπει πολύ στην προπαγάνδα του Τραμπ για «αντίφα» μειοψηφίες που ευθύνονται για τις διαδηλώσεις και τους βανδαλισμούς.
Η εταιρεία επιμένει, χωρίς εμφανώς να πείθει κανέναν, ότι δε θα πουλήσει στους πελάτες της την πληροφορία για το αν κάποιος συμμετείχε σε διαδήλωση, ούτε θα τις παρέχει στην αστυνομία.
Στην πραγματικότητα, η «Mobilewalla» δε συλλέγει η ίδια τα δεδομένα, αλλά τα αγοράζει από άλλες πηγές, όπως πχ. διαφημιστικά γραφεία και παρόχους ίντερνετ.
Στη συνέχεια χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να βγάλει συμπεράσματα σχετικά με προσωπικά δεδομένα του ατόμου, όπως η καταγωγή, η ηλικία, το φύλο, η περιοχή διαμονής και τα προσωπικά ενδιαφέροντα. Στη συνέχεια, πουλά αυτά τα επεξεργασμένα δεδομένα πίσω στους διαφημιστές.
Η «Mobilewalla», σύμφωνα με τα όσα δηλώνει ο CEO της, έχει ανά πάσα στιγμή πρόσβαση στην τοποθεσία μεταξύ 30% και 60% των κατοίκων της χώρας.
Παρότι θεωρητικά δίνεται η δυνατότητα στους χρήστες κινητών τηλεφώνων να μη συναινέσουν σε κάποιες χρήσεις των προσωπικών τους πληροφοριών, οι πελάτες της «Mobilewalla» διατηρούν το δικαίωμα συλλογής και χρήσης πληροφοριών σε σχέση με τη δραστηριότητα των χρηστών σε ιστοσελίδες ή εφαρμογές μεταξύ άλλων.
Κανένας νόμος δε ρυθμίζει αυτή τη στιγμή υπό ποιους όρους μπορούν τέτοιες εταιρείες να χρησιμοποιούν αυτά τα δεδομένα.
Το ζήτημα όμως δεν είναι στενά νομικό και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί απλά με θέσπιση ενός αυστηρότερου θεσμικού πλαισίου.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ΕΕ, όπου ένα τέτοιο πλαίσιο (GDPR) ήδη υφίσταται, χωρίς σε καμία περίπτωση να έχει λυθεί το ζήτημα της αξιοποίησης προσωπικών δεδομένων των χρηστών ίντερνετ και κινητής τηλεφωνίας για κερδοσκοπικούς ή άλλους σκοπούς.
Πηγή: Κατιούσα