ΕΛΠΕ: Τα γεμάτα φέρετρα φέρνουν ρεκόρ στα κέρδη!
14 δυστυχήματα με οκτώ νεκρούς και 21 τραυματίες σε οκτώ χρόνια!
Η είδηση του προχτεσινού νέου εργοδοτικού εγκλήματος στις Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις Ελευσίνας των ΕΛΠΕ (Ελληνικά Πετρέλαια, Όμιλος Λάτση) ήταν η αφορμή για να ανοίξω το σημερινό θέμα: «ΕΛΠΕ: Τα γεμάτα φέρετρα φέρνουν ρεκόρ στα κέρδη!»
Μπορεί ο τίτλος να μοιάζει μακάβριος αλλά όπως σύντομα θα διαπιστώσετε είναι πολύ λίγος για να περιγράψει την φρικτή πραγματικότητα.
«Ατυχήματα» σαν το προχτεσινό δεν συμβαίνουν πρώτη φορά στα ΕΛΠΕ της Ελευσίνας ή του Ασπροπύργου. Αντίθετα είναι πολύ συνηθισμένα και έχουν κοστίσει πολλές ζωές!
Τα ερωτήματα πολλά:
- Γιατί οι εφοπλιστές ή οι βιομήχανοι δεν τραυματίζονται ποτέ από κάποιο τέτοιο «ατύχημα»;
- Πως γίνεται οι «άτυχοι» κι οι «απρόσεκτοι» να είναι επί μονίμου βάσεως οι εργάτες;
- Μήπως η Παναγιά αγαπάει περισσότερο τα αφεντικά και βάζει το «χεράκι» της για να τα σώσει;
Δεν σκοπεύω να ντύσω τις απαντήσεις με θεολογικό μανδύα. θα προσπαθήσω όμως να αναδείξω το τι πραγματικά συμβαίνει στους χώρους δουλειάς και τον πραγματικό χαρακτήρα των «ατυχημάτων» κι ειδικότερα στα «εργατικά ατυχήματα» που συνέχεια «τυχαίνουν» στα διυλιστήρια του Λάτση.
Ραγδαία αύξηση των εργατικών «ατυχημάτων» την περίοδο της κρίσης
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Επιθεωρητών Εργασίας (Π.Ο.Σ.ΕΠ.Ε.) Κλεάνθης Χατζηνικολαΐδης (ΑΠΕ-ΜΠΕ – 6/6/17) αναφέρει:
«Έχουμε παρατηρήσει ότι, με το ξεκίνημα της κρίσης, από τα πρώτα έξοδα που περιόρισαν οι επιχειρήσεις, ήταν αυτά που αφορούσαν τη λήψη μέτρων ασφάλειας της εργασίας, συμπεριλαμβανομένων και των επενδύσεων σε νέο εξοπλισμό εργασίας»
Οι συγκριμένες περικοπές, οδήγησαν σε αύξηση των εργατικών δυστυχημάτων. Πιο συγκεκριμένα:
- το 2013, είχαμε 65 θανατηφόρα ατυχήματα.
- το 2014 είχαμε 63 —- // —–
- το 2015 είχαμε 67 —- // —–
- το 2016 είχαμε 73 —- // —–
Παρατηρούμε μία αύξηση 10% περίπου κάθε χρόνο, με εξαίρεση το 2014. Και συνεχίζει παραθέτοντας αναλυτικά στοιχεία για τα εργατικά ατυχήματα που δηλώθηκαν από το 2010 μέχρι σήμερα:
«Αυτό που έχει ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι, από το 2013 και μετά, έχουμε μία σταθερή αύξηση των εργατικών ατυχημάτων για κάθε έτος γύρω στο 10%. Ενώ στα έτη 2011 και 2012 παρατηρήθηκε μείωση των δηλωθέντων εργατικών ατυχημάτων (μείωση που έχει περισσότερο σχέση με την πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας παρά με αύξηση των μέτρων προστασίας), από το 2013 και μετά, παρατηρείται αύξηση.»
Σύμφωνα λοιπόν με τα επίσημα στοιχεία του ΣΕΠΕ τα εργατικά ατυχήματα που δηλώθηκαν από το 2012 μέχρι το 2016 ήταν:
- το 2012 δηλώθηκαν 4.858 (-345)
- το 2013 δηλώθηκαν 5.126 (+268)
- το 2014 δηλώθηκαν 5.497 (+371)
- το 2015 δηλώθηκαν 5.930 (+433)
- το 2016 δηλώθηκαν 6.515 (+585)
Συνολικά βλέπουμε ότι την 5ετία (2012-2016) τα εργατικά ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 34,11% και κατά +1.657(!!!) σε απόλυτους αριθμούς.
Επιπλέον αύξηση σημειώνεται και φέτος αφού στο Α’ τρίμηνο του 2017 τα εργατικά ατυχήματα έχουν αύξηση κατά 15%, σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2016 και πιθανόν θα ξεπεράσουν τις 7.000.
Δηλαδή το 2016 καταγράφηκαν 18 περίπου ατυχήματα ανά ημέρα, ενώ φέτος θα ξεπεράσουν ακόμα και τα 20(!). Πρόκειται κυριολεκτικά για μια καθημερινή «σφαγή» της εργατικής τάξης στο κυνήγι του μεροκάματου.
Τα στοιχεία προκαλούν επιπλέον τρόμο εάν αναλογιστούμε ότι στην περίοδο που εξετάζουμε το ποσοστό της ανεργίας σχεδόν τριπλασιάστηκε (από 9% στο 26.5%), η κεφαλαιοκρατική παραγωγή συρρικνώθηκε, αλλά οι νεκροί και σακατεμένοι εργάτες όσο πάνε κι αυξάνονται.
Και φυσικά δεν λαμβάνουμε καθόλου υπόψη τα καθημερινά ατυχήματα που για διάφορους λόγους δεν δηλώνονται στην Επιθεώρηση Εργασίας.
Το χρονικό του Ομίλου Λάτση (ΕΛΔΑ, ΠΕΤΡΟΛΑ κι ΕΛΠΕ)
Το 1955, με απόφαση της τότε κυβέρνησης, υπογράφεται η σύμβαση κατασκευής του διυλιστηρίου Ασπροπύργου (ΕΛΔΑ) του πρώτου διυλιστηρίου πετρελαίου στην Ελλάδα.
To 1956 ξεκινά η κατασκευή του που συνδυάζεται με το μπάζωμα της Λίμνης των Ρειτών και τη ρύπανση της λίμνης Κουμουνδούρου.
Το 1958 γίνονται τα εγκαίνια της ΕΛΔΑ.
Το 1972 γίνεται αναγκαστική απαλλοτρίωση δύο χιλιάδων (2.000) στρεμμάτων και δωρεά (!) εννιακοσίων (900) στρεμμάτων θάλασσας στον Γιάννη Λάτση (ΠΕΤΡΟΛΑ, πρώην ΕΛΔΑ).
Το 1975 το διυλιστήριο αποκτά μόνιμη άδεια λειτουργίας αφού ως τότε λειτουργούσε με προσωρινή άδεια. Το 1979 δίνεται η πρώτη άδεια επέκτασης, η οποία όμως ματαιώνεται από τις αντιδράσεις των κατοίκων.
Τα επόμενα 13 χρόνια το περιβάλλον του Θριασίου και της Δυτικής Αττικής ολοένα κι επιβαρύνεται από τους ρύπους του διυλιστηρίου σε συνδυασμό με τις ανεξέλεγκτες επεκτάσεις της εταιρίας καθώς κι άλλων βιομηχανικών μονάδων της περιοχής.
Την 1η Σεπτέμβρη 1992, σημειώνεται έκρηξη στο διυλιστήριο με δεκαπέντε (15) νεκρούς και δέκα (10) τραυματίες και δύο χρόνια μετά (1994) απαλλάσονται από το δικαστήριο όλοι οι κατηγορούμενοι που ήταν υπεύθυνοι για το έγκλημα.
Το 1995 η ολομέλεια του ΣτΕ απέρριψε τις προσφυγές τεσσάρων δήμων (Ελευσίνας, Μαγούλας, Μάνδρας και Νέας Περάμου) ενάντια στις επεκτάσεις της ΠΕΤΡΟΛΑ (ΕΛΠΕ) κι έδωσε το πράσινο φως για την υλοποίηση των σχεδίων της.
Το 1998 κατασκευάστηκε με πολεοδομικές και δασικές παρανομίες το νέο εργοστάσιο των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα κι άρχισε να λειτουργεί χωρίς να έχει εξασφαλίσει άδεια λειτουργίας.
ΕΛΠΕ: Τα γεμάτα φέρετρα φέρνουν ρεκόρ στα κέρδη!
Η λίστα των εργoδοτικών εγκλημάτων στα ΕΛΠΕ
Μετά το έγκλημα του 1992 που στοίχισε τη ζωή σε 15 εργαζομένους ακολούθησαν κι άλλα θανατηφόρα «ατυχήματα». Αναφέρουμε μόνο όσα έγιναν την τελευταία οκταετία:
- 5 Ιουνίου 2009 – Σε εργασίες συντήρησης της νησίδας της ΕΚΟ (ΕΛΠΕ Θεσσαλονίκη) ένα ρυμουλκό, στη διάρκεια ελιγμών, έπεσε πάνω σε τμήμα των λιμενικών εγκαταστάσεων συνθλίβοντας τον 61χρονο Γιάννη Πανάγο.
- 20 Αυγούστου 2009 – Ο 28χρονος εργάτης Παναγιώτης Λίγκος, έχασε τη ζωή του όταν έπεσε στο κενό, από ύψος 5 μέτρων. Ο άνδρας – χειριστής παραγωγής στις εγκαταστάσεις των Διυλιστηρίων ΕΛΠΕ Ασπροπύργου – εργαζόταν σε πατάρι της Μονάδας 210 όπου υπήρχαν βάνες που ρύθμιζαν την είσοδο του νερού που διοχετευόταν για αφαλάτωση.
- 31 Μάη 2010) – Ο 42χρονος δύτης Ν. Καππές βρήκε τραγικό θάνατο μέσα σε δεξαμενή του διυλιστηρίου Ασπροπύργου. Ο δύτης, εργαζόταν σε εργολάβο, έκανε εργασίες καθαρισμού δεξαμενής νερού στον πύργο ψύξης.
- 27 Ιούνη 2012 – ΕΚΟ ΑΒΕΕ, Καλοχώρι Θεσσαλονίκης (θυγατρική ομίλου ΕΛΠΕ). Ο Χρήστος Ξηρομερίτης τραυματίστηκε θανάσιμα, όταν χτυπήθηκε στο κεφάλι από εξάρτημα μηχανήματος που εκτοξεύτηκε με μεγάλη πίεση.
- 5 Νοεμβρίου 2012 – Ανοιξαν τα «τάπερ» την μονάδας 32 και περιέλουσαν με κοκ 4 εργαζόμενους ιδιωτικής εταιρείας που κάνει καθαρισμούς.
- 18 Μαρτίου 2013 – Δυο τραυματισμένοι εργαζόμενοι σε εργολάβο του διυλιστηρίου ΕΛΠΕ Ελευσίνας ύστερα από φωτιά που προκλήθηκε από αυτανάφλεξη ποσότητας αργού πετρελαίου που διέρρευσε από τη νέα μονάδα Απόσταξης Κενού.
- 19 Ιουνίου 2013 – Διπλό ατύχημα στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα. Το πρώτο έγινε στη μονάδα 32 όπου έπεσε καυτή πίσσα (340 βαθμών) στο πρόσωπο και στο χέρι εργάτη σε προσπάθεια απόφραξης αποστραγγιστικού σε βάνα πίεσης. Ο άτυχος άνδρας μεταφέρθηκε στο ΚΑΤ στη μονάδα εγκαυμάτων. Το δεύτερο συμβάν έγινε στη διακίνηση την ώρα που εργαζόμενος πήγε να πάρει δείγματα από δεξαμενή.
- 23 Ιουνίου 2013 – Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ελευσίνας. Εργάτης οδηγήθηκε στο νοσοκομείο με σημάδια εξάντλησης.
- 27 Σεπτεμβρίου 2013 – Διυλιστήρια ΕΛΠΕ Ελευσίνας. Ο μεταλλεργάτης Β. Φ., που εργαζόταν σε εργολάβο, κατά τη διάρκεια εργασιών πάνω σε εναλλάκτη έπεσε από μεγάλο ύψος κι υπέστη σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
- 11 Οκτωβρίου 2013 – Κατά τη διάρκεια εργασιών καθαρισμού φίλτρου στα Διυλιστήρια ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα, ζεστό προϊόν έπεσε πάνω σε τρεις εργολαβικούς εργάτες, με αποτέλεσμα ο ένας να υποστεί εγκαύματα στα πόδια και να μεταφερθεί στο ΚΑΤ.
- 17 Ιανουαρίου 2014 – Τρεις εργαζόμενοι διακομίστηκαν με αναπνευστικά προβλήματα στο «Αττικόν», στην προσπάθειά τους να σβήσουν φωτιά που ξέσπασε σε μονάδες των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα, από διαρροή εύφλεκτου υλικού.
- 8 Μαίου 2015 – Τέσσερις εργάτες νεκροί και δύο ακόμα τραυματίες. Ο Αντώνης Αβράμπος, 27 ετών, ο Χαράλαμπος Δευτεραίος, 41 ετών, πατέρας δύο παιδιών, ο Κώστας Μαγγούρας, 31 ετών κι ο Ραμαντάν Ντελιλάι, 32 ετών, βρήκαν οδυνηρό θάνατο από εκτεταμένα εγκαύματα στις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο.
- 11 Ιουλίου 2017 – Δύο ξεχωριστά εργατικά ατυχήματα στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα. Το πρώτο περιστατικό αφορά εργαζόμενο 31 ετών, που υπέστη ελαφρά εγκαύματα στο πρόσωπο. Το δεύτερο συμβάν, λίγες ώρες αργότερα 54χρονος εισέπνευσε ατμούς υδρογονανθράκων κατά τη διάρκεια εργασιών, με αποτέλεσμα να λιποθυμήσει. Και οι δύο εργαζόμενοι νοσηλεύτηκαν στο Τζάνειο Νοσοκομείο.
- 7 Σεπτεμβρίου 2017 – Εργάτης αλβανικής καταγωγής τραυματίστηκε σοβαρά όταν κατά την διάρκεια εργασιών στα ΕΛΠΕ της Ελευσίνας χτύπησε στο κεφάλι από μεταλλική ντίζα μηχανής καθαρισμού βιομηχανικού εξοπλισμού. Ο εργάτης βρίκεται διασωληνωμένος με κρανιοεγκεφαλική κάκωση στη ΜΕΘ του Κέντρου Εγκαυμάτων στο Θριάσειο νοσοκομείο.
Ο συνολικός απολογισμός; Δεκατέσσερα «ατυχήματα» με 8 νεκρούς και 21 τραυματίες μεταξύ 2009-2017
Υπάρχουν πολλές ακόμα περιπτώσεις που – από τύχη – δεν θρηνήσαμε θύματα αλλά είχαμε σοβαρά ρυπαντικά περιστατικά με επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.
Παρόλα αυτά η αστική προπαγάνδα περί υγιής επιχειρηματικότητας και του κοινωνικού προσώπου που θέλουν να εμφανίσουν τα μονοπώλια κρύβοντας επιμελώς τα εγκλήματά τους (με την βοήθεια και την αμέριστη στήριξη κράτους και δικαιοσύνης) θα συνεχίζεται ιδιαίτερα όσο υπάρχουν αυτιά εργαζομένων που είναι δεκτικά σε τέτοιες φωνές.
Καταγεγραμμένα ρυπαντικά επεισόδια στα ΕΛΠΕ Ασπροπύργου κι Ελευσίνας
Τα ΕΛΠΕ λειτούργησαν με πολλά ρυπαντικά επεισόδια και με τραυματισμούς εργαζομένων. Κατάλογος ρύπων κι εργατικών «συμβάντων» έχει δημοσιευτεί εκτός από τον Ριζοσπάστη και στον αστικό τύπο (Ποντίκι 26/4/2014) και (ΕφΣυν 8/5/2015).
Η λίστα των «συμβάντων» που καταγράφηκαν:
- 17/10/2000 – Βλάβη στο διυλιστήριο προκάλεσε ένα πυκνό μαύρο νέφος που σκέπασε το ολόκληρο το Θριάσιο Πεδίο, μέχρι τον Πειραιά. Η διακοπή του συμπιεστή αερίων είχε ως αποτέλεσμα την καύση υδρογονανθράκων στον πυρσό του διυλιστηρίου.
- 27/2/2002 – Διαρροή υδρόθειου που είχε ως αποτέλεσμα 7 εργαζόμενοι να χάσουν τις αισθήσεις τους και να μεταφερθούν επειγόντως στο Θριάσιο Νοσοκομείο, ένας από τους οποίους να εισάγεται στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας σε κρίσιμη κατάσταση.
- 13/9/2002 – Έκρηξη σε μονάδα αποθείωσης με διαρροή υδρόθειου. Από τύχη γλίτωσε ένας εργαζόμενος. Η διοίκηση των ΕΛΠΕ διέψευσε τη διαρροή υδρόθειου, όχι όμως και την έκρηξη στον αγωγό.
- 5/11/2008 – Πρόσκρουση ρυμουλκού στην προβλήτα Νο ΙΙ του διυλιστηρίου στην Ελευσίνα. Προκλήθηκε ρύπανση και απειλήθηκε έκρηξη και πυρκαγιά.
- 19/11/2008 – Κατάρρευση της οροφής της δεξαμενής πετρελαιοειδών καταλοίπων Νο 3 του διυλιστηρίου ΕΛΠΕ Ελευσίνας με αποτέλεσμα να διαρρεύσει το περιεχόμενο (slops) στις λεκάνες της δεξαμενής. Από τύχη δεν εκδηλώθηκε φωτιά από τους αέριους υδρογονάνθρακες που συσσωρεύτηκαν.
- 26/1/2009 – Θραύση βραχίονα φόρτωσης στην προβλήτα Νο Ι (ΕΛΠΕ Ελευσίνας) κατά τη διάρκεια εκφόρτωσης πλοίου με ντίζελ. Προκλήθηκε εκτεταμένη θαλάσσια ρύπανση και εκτέθηκε σε κίνδυνο η εγκατάσταση.
- 4/5/2009 – Διαρροή αργού πετρελαίου από τον Αγωγό 16 ιντσών Πάχης – Ελευσίνας – Ασπροπύργου εντός της εγκατάστασης της Πετρόλα βόρεια της ανατολικής γέφυρας των σωληνοδιαδρόμων.
- 3/7/2009 – Θραύση βραχίονα φόρτωσης στην προβλήτα Νο ΙΙ (ΕΛΠΕ Ελευσίνας) κατά τη διάρκεια φόρτωσης δεξαμενόπλοιου με ντίζελ. Προκλήθηκε εκτεταμένη ρύπανση και τέθηκε σε κίνδυνο η εγκατάσταση.
- 28/9/2012 – Μεγάλη διαρροή από δεξαμενή Νο 40 (ΕΛΠΕ Ελευσίνας). Ντίζελ έπεσε στη θάλασσα. Η πετρελαιοκηλίδα μετατοπίστηκε στις ακτές της Σαλαμίνας (Μπατσί).
- 31/10/2012 – Τρεις απανωτές φωτιές, στις 3.40 μμ, στις 5.15 μμ και στις 5.40 μμ αντίστοιχα, στις μονάδες 33-34 (ΕΛΠΕ Ελευσίνας) και οι συναγερμοί ακούστηκαν στην πόλη.
- 26/7/2013 – Ύστερα από δυσλειτουργία της μονάδας καταλυτικής πυρόλυσης FCC (U-4100) του διυλιστηρίου, εκατοντάδες τόνοι καπνού απελευθερώθηκαν στην ατμόσφαιρα.
- 10/9/2013 – Ξεσπά μεγάλη φωτιά στην μονάδα καταλυτικής αναμόρφωσης νάφθας (U-3300) του διυλιστηρίου. Χιλιάδες τόνοι καυσαερίων απελευθερώθηκαν στην ατμόσφαιρα. Τα ΕΛΠΕ δεν εξέδωσαν καμία ανακοίνωση για το συμβάν.
- 12/6/2014 – Μεγάλη ποσότητα ρύπων διοχετεύτηκε στην ατμόσφαιρα, από καύση υδρογονανθράκων στους πυρσούς του διυλιστηρίου, εξαιτίας μπλακ άουτ. Πυκνοί μαύροι καπνοί γίνανε ορατοί σε Χαϊδάρι, Σχιστό.
Και μετά από τα παραπανω στοιχεία έρχεται και το κερασάκι στην καπιταλιστική μας τούρτα, που αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο πως οι αστοί προκειμένουν να διατηρήσουν ή και να αυξήσουνν την κερδοφορίας τους είναι ικανοί να χρησιμοποιήσουν τις πιο σιχαμερές μεθόδους.
Κέρδη – ρεκόρ για τον Όμιλο των ΕΛΠΕ στο πρώτο εξάμηνο του 2017
Νέα αλματώδη άνοδο συνεχίζουν να καταγράφουν τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου Ελληνική Πετρέλαια στο πρώτο πεντάμηνο του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Πρόεδρος του Δ.Σ. των ΕΛΠΕ κ. Ευστάθιος Τσοτσορός.
Σε σύγκριση με το πρώτο 5μηνο του 2016, έτος που ήταν για τον Όμιλο η χρονιά των ιστορικών ρεκόρ, σε κέρδη, παραγωγή κι εξαγωγές- κατά το πρώτο 5μηνο του τρέχοντος έτους τα συγκρίσιμα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα €386 εκατ. αυξημένα κατά 40,3%,
τα καθαρά κέρδη παρουσίασαν άνοδο 126% στα €156 εκατ., η παραγωγή αυξήθηκε εκ νέου κατά 10% και οι όγκοι πωλήσεων κατά 14% στους συνολικά 4 εκατ. μετρικούς τόνους, οι εξαγωγές ακολούθησαν ανάλογη πορεία με άνοδο σχεδόν 13%.
«ΕΛΠΕ: Τα γεμάτα φέρετρα φέρνουν ρεκόρ στα κέρδη!» Είναι λοιπόν αυτός ο τίτλος υπερβολικός;
Μετά από αυτά φαίνεται πια καθαρά πως η προστασία της ζωής του εργαζόμενου θεωρείται «πολυτέλεια». Οι εργάτες δεν πληρώνουν μόνο την ΚΡΙΣΗ του συστήματος, πληρώνουν και την ΑΝΑΠΤΥΞΗ με την ίδια τη ζωή τους!
Η καθιέρωση μισθών πείνας, η μαύρη εργασία, η υπερεκμετάλλευση δεν είναι ικανές συνθήκες για να «χορτάσουν» την αδηφάγο όρεξη των καπιταλιστών. Να γιατί ο Κ. Μαρξ («Κεφάλαιο» τόμος 1, σελ. 785, Σημείωση: 250) μας γράφει:
«Το κεφάλαιο το τρομάζει η έλλειψη κέρδους ή το πολύ μικρό κέρδος […]. Οταν το κεφάλαιο έχει το ανάλογο κέρδος, γίνεται τολμηρό. Με 10% κέρδος αισθάνεται τον εαυτό του σίγουρο […] με 20% γίνεται ζωηρό, με 50% γίνεται θετικά παράτολμο,με 100% τσαλαπατάει όλους τους ανθρώπινους νόμους, με 300% δεν υπάρχει έγκλημα που να μη ριψοκινδυνεύσει να το πράξει, ακόμα και με κίνδυνο να πάει στην κρεμάλα».